2019/02/28

Drasztikusan csökkent a fecskék száma Magyarországon


"Próbáljunk meg együtt élni a fecskékkel!"

Emlékszem, gyermekkoromban a szilvágyi faluszélen, Nova felé, az úgynevezett Koma-part mellett volt egy marha nagy, szövetkezeti tehénistálló. Nyári szünidőben gyakran elkísértem oda, a munkahelyére a nagymamámat (mint, ahogy az azóta sajnos szintén elhunyt nagyapám vagy a nagybátyám is néha el szokott vinni magával). No, ott aztán volt anno annyi fecskefészek és fecske is, mint a tenger. Nyár esti szürkületkor a környező villanyvezetékek csurig voltak a szorgos, munkától megfáradt villás farkúakkal.

Nagymamám és persze a szüleim is arra tanítottak bennünket, hogy Istennel gyűlik meg azoknak a baja, akik az Úr madarait bármilyen módon bántják. Ennél rosszabb büntetés kilátásba helyezését akkor nem tudtam volna elképzelni. Megjegyzem, soha nem fordítottuk a vadászfegyverként használt, házilag készített csúzlinkat fecskére, vagy más védett madárra. (Egyébként a fecskék röptükkel jelezték az eső közeledtét is.)

Sajnos mára a tehénistálló - a többivel együtt - csupán az emlékeimben él tovább, ám nem szeretném, ha a fecskékkel is ugyanez történne. Isten haragja továbbra is ott kellene, hogy lebegjen a szeme előtt azoknak, akik leverik a fecskefészkeket vagy bármilyen más módon pusztítják az ártatlan madarakat.


Benedek Elek: Megjöttek a fecskék 

Mikor szép csendesen leszállott az este,
Érkezett meg hozzánk a legelső fecske.
Fáradt volt szegényke. Leszállt. Aztán nézte:
Vajon megvan-e még az ő puha fészke.

És jött a második. És jött a harmadik.
Aztán jöttek többen. Mondottak valamit.
Mit? Azt én nem tudom. Talán imádkoztak.
Imé, beteljesült, mire vágyakoztak.

Künn az eresz alatt könnyes szemmel álltam.
Szóltam a fecskéknek: bejöhettek bátran.
Szavamat, úgy látszik, fecskék megértették.
Az eresznek alját nagy hamar ellepték.

Kiki reá talált a maga fészkére.
Mindenikben egy pár pompásan elfére.
Ottan meghúzódtak. Halkan csicseregtek.
Aztán szépen, lassan, mind elszenderedtek.

Szendergő fecskéknek jóccakát mondottam.
Aztán lepihentem. Ő róluk álmodtam.
Velük is ébredtem, mikor a nap felkelt.
Mind azt csicseregték: jó reggelt, jó reggelt!
 

Üdv! BenMar

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése